Auta

Auta představují jeden ze základních prostředků osobní přepravy a mnohdy si nedokážeme bez nich náš život představit. Při jejich pořízení si ale pokládáme hned několik otázek. Jak bude vypadat a jak moc bude elektronicky vybavené? Jak bude výkonné a bezpečné? Kolik bude převážet osob? Jak velký potřebujeme zavazadlový prostor? Jaký typ pohonu bude využívat? Budeme jezdit spíše po městě, nebo na horách a ve složitějším terénu? Porovnejte si nejlepší automobily roku.

Na co si dát pozor při koupi nového auta?

Pokud se rozhodnete pro nový vůz, je několik základních parametrů, podle kterých budete vybírat.

Třída auta a velikost

Pří výběru nového vozu se nejspíše zaměříte nejdříve na jeho velikost. Ta souvisí s tím, jestli budete v autě jezdit převážně sami, nebo s celou rodinou či skupinkou lidí. Rozhodující je také prostředí, ve kterém budete řídit. Určitě se vám ve městě bude lépe parkovat s menším autem než s dodávkou. Auta dělíme do několika tříd:

Miniauta – Segment A (rozklikni)
Mini auta představují klasická městská auta, jejichž délka nepřesahuje 380 centimetrů. Zaparkujete s nimi skoro všude a z tohoto důvodu jsou také pro městský provoz nejpopulárnější. Jejich nevýhodou je stísněnost vnitřního prostoru a menší zavazadlový prostor. Mezi klasické modely patří Citroën C1, Smart ForTwo, Ford Ka, Volkswagen Up! Nebo Škoda Citigo.

Malá auta – Segment B
Nechcete jen auto na nákup, ale také na kratší výlet za město? Pak už je jistě pohodlnější auto ze segmentu B. Pro větší rodinu moc vhodné není, ale pro jednu, dvě osoby ideální. Délka hatchbacků se pohybuje okolo 4 metrů, existují však další karosářské varianty až o 30 centimetrů delší. Patří sem například Volkswagen Polo, Peugeot 208, Fiat Punto nebo Škoda Fabia.

Nižší střední třída – segment C
Jedná se v Evropě o nejprodávanější kategorii. Klasickou karosérií je hatchback, kombi nebo sedan. Výjimečně se objevuje i liftback. Na délku měří obvykle 4 až 4,6 metru. Patří sem pohodlné rodinné vozy střední třídy. Zvlášť varianta kombi nabízí i větší zavazadlový prostor. Patří sem například Citroën C4, Hyundai i30, Dacia Logan, Kia Cee'd, Škoda Octavia nebo Toyota Auris.

Střední třída – Segment D
Zde se nachází vozy mezi nižší a vyšší střední třídou. Většinou jsou to opět rodinné vozy, které se vyrábí ve variantách kombi, sedan nebo liftback. Patří sem třeba Škoda Superb, Audi A4, Hyundai i40, Mercedes-Benz třídy C, Mazda 6, Dacia Duster, Opel Vectra, modely značky SsangYong nebo Volkswagen Passat.

Vyšší střední třída – Segment E
Tato vozidla se opět vyrábí ve verzi kombi, sedan nebo liftback. Jsou to prostorná auta s velkým zavazadlovým prostorem, kde si lze doplatit i luxusní výbavu. Mezi nejznámější modely patří Audi A6. BMW 5, Mercedes-Benz třídy E nebo CLS, Opel Omega, Peugeot 607 nebo Volvo S80.

Luxusní automobily – Segment F
Takzvané limuzíny se vyrábí hlavně ve variantě sedan a poskytují především velký prostor na zadních sedadlech. Samozřejmostí je luxusní vnitřní vybavení z kvalitních materiálů. Mezi nejprodávanější luxusní auta v Evropě patří ta z Německa, jako například Audi A8, BMW 7, Mercedes-Benz třídy S nebo pak z těch mimo německých Jaguar XJ.

Sportovní automobily – Segment G
Sportovní auta jsou oproti těm klasickým dynamičtější, většinou s nižším podvozkem. Mohou disponovat menším pohodlím, ale konstrukcí jsou zkrátka připravená na vyšší rychlost. Přitom stále splňují technické předpisy pro provoz na veřejných komunikacích. Podívejte se, třeba jak své sportovní vozy vyrábí Aston Martin. Mezi nejznámější sportovní vozy patří BMW řady 8, Ferrari 599 GTB Fiorano nebo Lamborghini Diablo.

Kabriolety – Segment H
Kabriolet je otevřený osobní automobil se sklápěcí střechou. Ideální pro letní projížďky. Střecha je nejčastěji buď plátěná nebo ocelová. Střecha se skládá do zavazadlového prostoru, což značí i jeho omezenost. Mezi tradiční modely patří Peugeot 206 CC, Renault Megane CC nebo Volvo C70.

Terénní vozidla – Segment I
Jestliže často jezdíte po nezpevněných cestách, pak přijdou vhod terénní vozy, které mají vyšší podvozek, širší pneumatiky, měkčí tlumiče, a hlavně pohon na všechny čtyři kola. Nepřekvapí vás tak žádná terénní nedokonalost ani nepřízeň počasí. Často jsou to SUV vozy. Terénní vozy vyrábí třeba fabriky značky Jeep nebo Land Rover.

Van třídy (dodávky) – Segment K
Do této třídy patří větší automobily pro 5 a více osob. Jsou mnohem prostornější a s větším zavazadlovým prostorem. Patří sem Citroën Berlingo, Ford Transit, Renault Scénic nebo Volkswagen Transporter.


Karoserie

Už v rámci tříd jsme několikrát zmínily pojmy sedan, hatchback, liftback nebo kombi. Karoserie udává autu charakteristický tvar. Mezi základní rozdělující parametry karoserií patří počet dveří, provedení střechy a zádě vozidla a počet sedadel. Abyste se v nich vyznali, přečtěte si o nich.

Hatchback

Hatchback představuje nejtypičtější dnešní typ vozu. Nachází se u třídveřových nebo pětidveřových vozidel, kdy se vyklápí celá zadní část nad zavazadlovým prostorem. Tím se lépe dostanete ke svým taškám. Ve variantě kombi se zavazadlový prostor ještě zvětšuje.

Liftback

Je to vlastně takový hatchback, ale s prodlouženou zádí, která se svažuje pod mírnějším úhlem. Opět se jedná o tří nebo pětidveřová dvouprostorová vozidla. Klasickým liftbackem model vozu Audi A7.

Sedan

Patří mezi nejklasičtější a mezi nejelegantnější druhy karoserie. Charakterizuje ji oddělení zavazadlového prostoru od prostoru, kde sedí lidé. Jsou zde dvě řady sedadel a kufr se neotevírá se zadním oknem. Nevýhodou je zde menší prostor v zavazadlové části, ale na druhou stranu vás tak nebude v autě rušit hluk zadních pneumatik při jízdě.

Kombi

U varianty kombi je střecha prodloužená až po zadní dveře, které jsou většinou svislejší. Tento tvar je tak ideální, pokud potřebujete hodně místa v zavazadlovém prostoru. Můžete skládat věci i více do výšky.

Kupé

S variantou kupé se setkáte u sportovnějších vozů, protože mají velmi zešikmenou zadní střechu. Auta bývají spíše dvoudveřová, ale existují i čtyřdveřové modely. Svým designem patří do sbírek pro automobilové fajnšmekry.

Hardtop

Tato karoserie je vyrobená bez sloupku, který u jiných typů slouží k podpoře střechy a vyztužení karoserie. U těchto vozů ale může být nižší bezpečnost zvláště při bočním nárazu nebo při převrácení na střechu.

Pick-up

Pick-up je charakteristický odkrytým nákladovým prostorem. Může na něm být namontovaná krycí nástavba. Nevýhodou je menší pohodlí a větší spotřeba. Naopak ho jistě ocení lidé, kteří potřebují převážet věci na farmě nebo na stavbě. Velmi populární je tento typ aut v Americe.

SUV

Známé jako sportovní užitkové vozidlo se dříve spíše využívalo při jízdě na nezpevněných cestách. Dnes je už více k vidění i ve městech a také jsou k tomu novější modely čím dál více přizpůsobovány. Má vyšší podvozek a celkově je auto mohutnější. Nevýhodou bývá vyšší spotřeba.

MPV

Jedná se o víceúčelové vozidlo, známé také pod pojmem minivan. Jeho výhodou je větší komfort a také bezpečnost. Ideální, pokud převážíte třeba psa, kočárek a větší zavazadla. Vše se tam pohodlně vleze i s početnější rodinou. Patří sem třeba Volkswagen Touran.

Crossover

Crossover, jak už název naznačuje, kombinuje několik karoserií dohromady. Například má jízdní prvky SUV, ale vybavením, interiérem a stylem řízením se podobá MPV.

Kabriolet

Karoserie se sklápěcí střechou, která vychází typicky vychází tvarem z karoserie kupé a je dvojdveřová.

Roadster

Roadster, označován také jako spyder či spider, je dvousedadlová karoserie většinou bez střechy a bez bočních a zadních oken.

Zobrazit více
Filtrovat zboží (5844 produktů)
Cena
Značka
Zobrazit více možností (34)
Model
Zobrazit více možností (207)
Stav vozidla
Palivo
Karoserie
Převodovka
Rok výroby
Počet najetých kilometrů
Výkon
Objem motoru
Motorizace
Vlastnosti